Varför är det mycket vätska i kycklingfilé?

Hej

Köpte igår 1 kg färsk kycklingfilé. Stekte upp den senare på kvällen och noterade att det kom mer vätska än vad det brukar från färsk kycklingfilé (mer samma mängd som fryst). Vägde upp den när jag var klar och hamnade då på ca  580 g. Är detta verkligen rätt?

Kommentarer

  • Hej Klas!
    Tack för att du hör av dig. Kronfågels kylda kyckling består av 100% kycklingfilé dvs det är ingen saltlake tillsatt men kyckling (och allt kött) består till största delen av vätska.

    Tillagningsmetod samt tillagningstid påverkar hur mycket vatten som försvinner ur filén. Hur en spis fungerar kan också variera, vilket påverkar resultatet.

    Tips för stekning är att börja med riktigt het panna och sedan sänka temperaturen. Använd gärna en stor stekpanna med mycket stekyta och stek kycklingen i omgångar. Annars kan pannans yta bli alltför nedkyld. Det är då man riskerar att kycklingen kan börja släppa vätska.

    Använd gärna termometer vid tillagning. När kycklingfilén har en innertemperatur på 70 grader vid tjockaste stället (för kyckling utan ben) så är den genomstekt men blir inte torr.

    Jag hoppas det var till någon hjälp och svar på din fråga.
    med vänliga hälsningar

    Anna
  • Skitsnack finns inga kycklingar dom är sådär stora och blir mer en hälften så små när man stekt dom. Ni tillsätter vatten .
    Håkan-håkan håkanson
  • Hej Håkan-Håkan!
    Din kommentar stämmer inte.
    I den kylda naturella kycklingen är det ingen saltlake tillsatt. Kika på innehållsförteckningen så ser du att det är 100% kyckling och inget annat.

    I den frysta kycklingen, t ex kycklingfilé under Kronfågels varumärke är det 13% saltlake och 87% kycklnig. Det syns tydligt i innehållsförteckningen om du kikar. På förpackningens framsida står det att kycklingen är mörad. Att möra kycklingen är mosvarande som att rimma kycklingen, så som man gjorde förr, men också kan göra det för att man ska kunna varmhålla kyckling och den behåller sin saftighet och inte blir torr. Ta t ex en julskinka, den är också rimmad med saltlake för både smak och att inte bli torr. Samma sak med kycklingen. När man fryser kyckling så tenderar den att bli mera torr, då själva frysningsprocessen torkar ut oavsett vad du fryser in. Så, fryst kyckling med saltlake blir saftigare vid tillagning.
    vänligen,
    Anna
  • Har precis stekt upp 4 kg fryst kycklingfile.
    Det blev bara 2.250 kg kvar. Mycket vätska och annat.
    Inte nöjd. 18% försvann.
    Monica Gustafsson
  • Hej Monica!
    Tack för att du hör av dig. Vad tråkigt att du inte var nöjd med innehållet i din förpackning.

    Allt kött, även kycklingens, består precis som hos oss människor till störst del av vatten. Detta innebär att det inte bara är det vattnet som är tillsatt de frysta filéerna som försvinner vid tillagning, utan även en del av det naturliga vattnet i köttet.
    Det försvinner även extra mycket vatten från den frysta kycklingfilén då den släpper en hel del vätska när man tinar upp den, även om den är omörad.
    Tillagningsmetod samt tillagningstid påverkar också hur mycket vatten som försvinner ur filén. Hur en spis fungerar kan också variera, vilket påverkar resultatet.

    Vi injicerar våra frysta kycklingfiléer med en 13 procents marinad. Detta då våra smaktester visar att kycklingköttet blir betydligt mörare och saftigare. Vi rekommenderar att för bästa resultat låta filéerna tina långsamt ett dygn i kylskåp. Ju snabbare man tinar en kycklingfilé, ju mer vätska tappar den. Tillagar man kycklingen när den inte är ordentligt upptinad så tappar den också betydligt mer vätska och rekommenderar att kycklingen är rumstempererad vid tillagningen. Viktigt också att man börjar med en het panna och sedan sänker värmen eftersom det är bättre att tillaga kycklingfilé långsamt på lite lägre temperatur än för hett och snabbt. Steker man filéerna bör detta alltså ske på medel/låg temperatur för annars tappar filén mycket vatten och blir hård och torr. Det bör alltså inte vara något anmärkningsvärt med din kyckling.

    Om du vill undvika saltlake rekommenderar vi dig att köpa produkterna i vårt kylda naturella, okryddade sortiment som består av 100% kycklingkött. Kika gärna här: https://www.kronfagel.se/vara-produkter/

    vänligen,
    Anna