Varför möras kycklingen med saltlake?

Hej!
När jag kikar på era frysta förpackningar så står det att den är mörad. Vad betyder det?

Kommentarer

  • Hej Lizzy!
    Kronfågels frysta produkter möras med saltlake och kycklingen innehåller max 13% saltlake. Saltlaken består av vatten och vanligt koksalt utan jod.

    Våra smaktester visar att:
    • Kycklingkött som frysts smakar bättre med en saltlake,
    • Man upplever köttet som mörare och saftigare.
    • Saltlaken gör att den är lättare att varmhålla utan att den blir torr.
    Att möra betyder i praktiken att man rimmar kycklingen, precis som t ex att man rimmar en skinka.

    Kronfågels färska neutrala produkter innehåller ingen saltlake. Vill man inte köpa mörad eller marinerad fryst kyckling går det även utmärkt att själv frysa in.

    Var det svar på frågan? Hör av dig om du vill veta mer. 🙂

    Anna
  • Det betyder att man inte behöver salta fryst kyckling som man skulle ha gjort med färsk då?

  • Hej Rickard!
    Det stämmer.
    vänligen,
    Anna
  • Det görs för att de ska tjäna pengar på att sälja vatten.
  • Är det verkligen bara saltlake , inget annat ? Min känsliga tarmsystem säger ngt annat till mig .
  • Hej Timo!
    Tack för din fråga. Det är endast saltlake och till den använder man vanligt koksalt och vatten.
    Prova gärna vårt kylda naturella sortiment i kyldisken som bara är 100% kyckling.
    vänligen,
    Anna
  • Går det att frysa in mörat kött, kyckling?
    Hur länge kan man ha det i frysen innan det är okänligt?
    Tacksam för svar 😇
    Mvh,Jonas
  • Hej Jonas!
    Tack för din fråga. Det beror lite på hur fett köttet är och hur länge det går att frysa in oavsett om det är mörat eller ej. En kycklingfilé som är mycket mager håller i ett år i frysen.
    Hoppas det var svar på din fråga.
    vänligen,
    Anna
  • Jag håller med Timo. Det är något märkligt med den mörade kycklingen. Jag får magknip. Antingen har något mer tillsatts eller så har den varit i värme länge och innehåller massor av histaminer.
    Katarina
  • Hej Katarina! Tack för din kommentar.

    Vi på Kronfågel mörar vår frysta kyckling med 13% saltlake, så i de frysta naturella förpackningarna med kyckling är det 87% kyckling och 13% saltlake, inget annat. Att möra med 13% saltlake är en branschstandard.

    Histamin finns ju i det mesta fast i väldigt låga halter som de flesta av oss inte alls reagerar på.

    Vi har en mindre halt av saltlake i all vår frysta kyckling, vilket kan innehålla en något högre halt av histamin men i de färska produkterna ska halten vara så pass låg så det inte ska vara någon fara, men är personen allergisk så är det tyvärr ingen garanti.

    Om du upplever besvär med den mörade kycklingen, vill jag rekommendera vårt kylda sortiment med naturell kyckling. Alla våra produkter kan du hitta på vår hemsida som jag länkar här:
    Våra produkter | Kyckling från Kronfågel (kronfagel.se)

    Hoppas du får en trevlig sommar!

    Vänligen,
    David