Varför har jag fått slamsor i min påse med kyckling på 700 g?

Hej!
Jag har fått jättemycket slamsig kyckling i min påse. Det är fett och senor, t o m småbitar. är det slaktrens ni lägger med i påsen? Vad ska jag göra? Den brukar vara fin när jag köper den annars men nu har jag råkat ut för detta 2 gånger.

vänligen,
Anna

Kommentarer

  • Hej på er!
    Tack för din fråga. Jag tror att du köpt kycklinglårfilé. Och jag kan förstå att man blir lite förbluffad när man tar den ur förpackningen.

    Det är ett urbenat lår och jag måste göra dig besviken, men ett urbenat kycklinglår är mera slamsigt och fett. Det ser ut så när man tar bort benet. En slät sida, utsidan och en skrovlig sida där benet suttit.

    Muskler och senor går kors och tvärs i ett lår så därför är produkten mera senig och musklig också. Småbitar kan vara delar som lossnat från lårfiléerna på bandet när det fryser eller packas. För att minska matsvinn lägger vi med dessa småbitar - men än en gång, det är inget slaktrens. Det ser ut så.

    Man ska inte skära loss något av kycklinglårfilén, utan om det är fett kvar efter stekning kan man ta bort det då. Fettet är en smakbärare.

    Tack vare att det är en fetare styckningsdetalj får en lårfilé oxå mycket smak vid tillagning. Om du frågar mig så är det den godaste delen av kycklingen. 😀🍗 Den är perfekt att grilla och steka och blir inte det minsta torr. Tack vare fettet blir den också mör och saftig. Du kan nästan inte misslyckas med kycklinglårfilé vid varken grillen eller vid spisen.

    Om du vill ha en mindre fet del så är min rekommendation att köpa innerfilé som är en del av bröstfilén eller kycklingfilé som är den större delen av kycklingfilén. Här är länk till våra filéprodukter.

    Jag hoppas du ger den en chans till och provar den när du vet detta. 😎👍

    vänligen,
    Anna