Varför blir kycklingen torr?

Vi lagar ofta kyckling hos oss och ibland blir kycklingen torr, nästan lite seg. Varför är det så?

Kommentarer

  • Hej Pelle!
    Vad tråkigt att höra att kycklingen blir torr. Du skriver inte vilken styckningsdetalj du menar men kycklingfilé av bröstdelen är svårare att tillaga därför att den är mer torr redan från början då den innehåller mindre med fett än övriga delar av kycklingen. Den är mer torr än t ex ett urbenat lår, sk lårfile, som blir mör och fin med fettet som finns där.

    När resultatet blir  alltför torrt kycklingbröst så kan det ha tillagats i för hög temperatur samt lite för snabbt. Börja med att steka kyckling i het panna. Sänk sedan till under medelvärme nät du fått lite stekyta på kycklingen. Eller så kan du färdigsteka kycklingen i ugn efter att du brynt kycklingen runtom. Sätt i en termometer och när kycklingfilén (eller annan kyckling utan ben) når 70 grader i innertemperatur är kycklingen klar. Termometer kan du använda när du steker på spisen också förstås.

    Tid och ugnstemperatur beror förstås på vilken del av kycklingen du tillagar. För hög ugnsvärme gör tyvärr kycklingen torr. En klubba behöver 225°C i vanlig ugn, (200°C i varmluftsugn), en filé i vanlig ugn 175°C, (varmluftsugn 150°C).

    Hoppas det var svar på din fråga.
    Lycka till nu i köket och laga mycket god kyckling!
    Anna