Vad händer om vi får fågelinfluensa i Sverige - vem tar ansvar

Hej!
Funderade på en sak. Fågelinfluensa har varit aktuellt till och från ett tag. Vem är det som tar ansvar om/när det blir utbrott med influensan? Hur går det för kycklinguppfödaren? Kan jag läsa mer någonstans om detta?

Kommentarer

  • Hej Malou!
    Tack för dina kloka och viktiga frågor.
    Jordbruksverket har det övergripande ansvaret i bekämpningen om vi skulle få fågelinfluensa i Sverige. Idag finns en mycket hög beredskap hos både myndigheter och bransch.
    Om fågelinfluensa bryter ut hos en kycklingbone slaktas alla djur ut och uppfödaren har rätt till ersättning epizootilagen.

    Läs mer här:
    Svenska myndigheter uppdaterar ständigt sin information, på följande hemsidor hittar du senaste nytt:
    Jordbruksverket
    Livsmedelsverket
    Socialstyrelsen
    Statens veterinärmedecinska anstalt, SVA

    vänligen,
    Anna