Vad betyder Gårdskyckling?

Hej,
Vad innebär ert produktnamn ”Gårdskyckling”? Hittar ingen förklaring på er hemsida kring ordet ”Gård”. Varifrån kommer ert övriga kycklingkött om inte från era 46 ”gårdar” (industrier?) Vad särskiljer produkten?

Kommentarer

  • Hej Mattias!
    Tack för din fråga. Det betyder att vi vet varifrån kycklingen kommer. På våra kylda förpackningar dvs färsk kyckling hade vi tidigare ett kopparstick från gården. Den har en hemadress. Idag står gårdsnamnet med på förpackningen. Men även för den frysta kycklingen kan vi spåra till vilken gård det gäller även om det inte står på förpackningen.
    Här kan du läsa mer om Kronfågels gårdar.
    Hoppas det var svar på din fråga.

    Med vänliga hälsningar
    Anna
  • Hej,
    Bjärefågel skriver på sin hemsida: "Bjärekycklingar växer långsamt med gott om plats i stallet. De föds upp på vegetabiliskt foder baserat på lokalt odlad majs, utan GMO och antibiotika."
    De antyder således att man använder antibiotika och GMO i utfordringen på andra "gårdar". På djurensratt.se/blogg/den-svenska-kycklingindustrin-bidrar-till-antibiotikaresistens kan man läsa att det i Sverige fortfarande används en typ av antibiotika rutinmässigt inom kycklinguppfödning.
    Vem ska man tro? Vilka regler är det som gäller?

    PS Tråkigt att Sverige är ett av de länder med flest kycklingar per gård inom EU. DS
    Vänliga hälsningar
  • Hej Marta!
    Tack för dina kloka och bra frågor. Jag ska försöka besvara dom en och en.

    Bjärefågel har samma sorts kycklingras som Kronfågel som motsvarar Kronfågels långsamtväxande Bosarp, ekologiska KRAV-kyckling. De har gott om plats i stallet. Vi har även en Gårdskyckling av en annan ras som växer lite färre dagar än Bosarpkycklingen

    Foder
    Spannmålen består av svenskt vete, korn och havre. Proteinråvaran består av GMO fri soja. Bosarp tar sin soja från Italien och den är helt ekologisk.

    Ingen antibiotika och tillväxhormon
    Kronfågels Gårdskycling och Bosarpkyckling får inte tillväxthormon eller antibiotika i förebyggande syfte. Antibiotika skrivs enbart ut om djuren är sjuka. Utskrivningen görs av veterinär. Enligt svensk lagstiftning är det även förbjudet att använda alla typer av hormoner i samband med uppfödning för att öka köttavkastningen.
    År 1986 förbjöds det i Sverige att blanda antibiotika i fodret för att öka tillväxten hos djuren, eftersom det finns risk för utveckling av resistenta bakterier. Antibiotika i foder får endast ges till djur efter receptförskrivning av veterinär. Även där är vi väldigt försiktiga.

    SVAR på ditt PS
    Kycklingen kan röra sig fritt - hur det ser ut i stallarna
    Bosarp kyckling har möjlighet att vistas ute samt har så kallade verandor där de kan gå ut.
    Gårdskyckling bor i stallar med dagsljus, där det är varmt på vintern och svalt på sommaren. Kycklingarna går fritt på golvet, kan picka och sprätta i halm eller kutterspån och har fri tillgång till vatten och foder. Kika gärna på klippet från stallarna som ligger överst på den här sidan.

    Jag hoppas det var svar på dina frågor. Annars ber jag dig återkomma.

    med vänliga hälsningar
    Anna