Hur ska jag tänka kring tillagning av kyckling och hygien?

Funderar på detta med hygien & tillagning av kyckling och att hålla isär redskap osv.
När man börjar steka kycklingen används en stekspade som rör runt i rå kyckling, är det då säkert att använda samma stekspade under hela tillagningen eller bör man byta till en ny stekspade när kycklingen tex fått stekyta och då fortsätta med den tills kycklingen är klar?

Kommentarer

  • Hej Madeleine!
    Tack för din kloka fråga. Vet du, jag skulle diska stekspaden ordentligt eller ta en ny i slutet av tillagningen, för att vara säker på att det inte är någon campylobakter som sitter på den. Det är just campylobakter som man kan bli riktigt magsjuk av och det är onödigt.
    Och ett annat tips när vi ändå är igång. När man grillar kan man sticka ner grillgaffel och tång i glöden för att den ska bli upphettad. Då dör alla bakterier också.

    Lycka till i köket i sommar! 😎🙋‍♀️
    Anna
  • Hur länge ska jag steka black garlig lår kycklingen i ugnen
  • Hej Åse!

    Tack för din fråga!

    Här har du en tumregel:
    • Filé, lårfilé, innerfilé mm som inte har något ben, ska ha en innertemperatur på 70°C.
    • För hel kyckling, ben, lår, vingar mm som har ben gäller 82°C. Temperaturen hos en hel kyckling mäter du i benet närmast låret. 🍗
    I delar utan ben mäter du temperaturen där delen är som tjockast. I delar med ben mäter du temperaturen intill benet.

    Prova gärna det här receptet https://www.kronfagel.se/recipe/bbq-larfile-black-garlic-med-glasnudelsallad-och-mangodressing/ 😀

    Lycka till och hör gärna av dig igen om du har fler frågor!