Skölja kyckling

Hej! Jag har tillbringat mycket tid utomlands, där sköljs kyckling och kött noga. Jag är lite osäker på om jag måste göra det även här i Sverige? Med vänlig hälsning, Åsa
Åsa

Kommentarer

  • Hej Åsa!
    Tack för din kloka fråga. Nej, du behöver inte skölja svensk kyckling.
    vänligen,
    Anna
  • Hej!
    Gäller det hela kycklingsortimentet?
    Tänker närmast på ~mage/hjärta/lever och vingar.
    Tack på förhand!
    Med vänlig hälsning,
    Fernando
  • Hej! Nej, det behövs inte heller vad gäller mage, hjärta, lever och vingar.

    Temperaturen är den enda säkra metoden att bedöma ifall kycklingen är klar eller inte. Färgen på köttet kan vara rosa även när kycklingen är klar men man kan känna sig säker om man har mätt innertemperaturen och den är 70°C i benfri produkt, förutsatt att termometern visar rätt värden.

    Kyckling med ben ska hålla över 82 grader vid tjockaste stället på benet för att vara färdiglagad, man kan inte bara gå på tid. Det finns info om det på förpackningen.
    David