När är sista förbrukningsdag för tillagad kyckling?

Jag undrar om sista förbrukningsdag på förpackningen gäller även för tillagad kyckling?
Ett exempel. Sista förbrukningsdag är 2021-11-01. Kycklingen tillagas innan sista förbrukningsdagen har passerats, säg 2021-10-30. Måste kycklingen ändå ätas innan sista förbrukningsdag, 2021-11-01, trots att den har tillagats? Jag har sökt på nätet men hittar inte svar på frågan.

Tack på förhand!
Mårten

Kommentarer

  • Hej Mårten!
    Tack för din kloka fråga. Sista förbrukningsdag är för obruten förpackning och produkt/styckningsdetalj som inte är tillagad. När du lagar till kycklingen "nollar" du det datumet och produkten håller fler dagar. Så 2-3 dagar kan man antagligen förvara tillagad kyckling. Beror ju lite på hur du kylt den efter tillagning och förvaring förstås. Ofta håller det väl ännu lite mer. Doftar det och ser gott ut brukar det gå att äta. Lita på dina sinnen. 🙂
    Här är lite bra info på vägen om tillagningstemperaturer.
    vänligen,

    Anna