På vilket sätt är era förpackningar bra för klimatet?

Ser att ni har nya förpackningar, på vilket sätt är de bra för klimatet?

Kommentarer

  • Hej Linn!
    Vad kul att du sett att vi har nya förpackningar. Vi har gjort ett stort omtag gällande förpackningarna där vi har gått över från svarta till transparenta tråg. De transparenta trågen är mycket enklare att miljösortera då de inte innehåller färg. En annan fördel med de nya förpackningarna är att de är gjorda av återvunnen, R-PET-plast.
    I övrigt har vi ett koncernmål som handlar om att vi ska minska användningen av plast i vår egen produktion med 30 procent till år 2025.
    Anna
  • Även R-Pet plast är plast som förbränns vid återvinningen och släpper ut koldioxid. Varför inte gå över till helt plastfria tråg, papperstråg. Gjorda av förnyelsebar råvara och 100% återvinningsbar.
    Håkan
  • Hej Håkan!

    Tack för din mycket viktiga reflektion!

    Vi på Kronfågel ser över våra förpackningslösningar löpande och en viktig del handlar om att bli mer klimatvänliga. Vi har till exempel satt som mål att minska vår plastanvändning med 30 % samt att vi önskar ha materialåtervinningsbara förpackningar senast 2025, i linje med Plastinitiativet som du kan läsa mer om här: https://www.dlf.se/plastinitiativet-2025/

    Våra förpackningar ska också bidra till ökad livsmedelssäkerhet, kvalitet och hållbarhet på produkten samt minskat matsvinn. Därför finns det flera olika aspekter att ta hänsyn till när vi ser över våra förpackningslösningar. Papperstråg är intressant och är till exempel något vi har tittat på.
    Vi följer branschens diskussion kring förpackningsmaterial och är flera på företaget som arbetar med frågan.

    Hör gärna av dig igen om du har frågor!

    Med vänliga hälsningar,