Vad är skillnad på Kycklingfilé och kycklingbröstfilé?

Skillnad mellan kycklingfilé och kycklingbröstfile? Är den senare mindre? Tunnare?

Kommentarer

  • Hej Hellen!
    Tack för din fråga. Kärt barn har många namn. 😀 Kycklingfilé och kycklingbröstfilé är samma produkt men med olika benämning bara. Vi använder ordet kycklingfilé på Kronfågel.

    Men vi har fler typer av filé i vårt sortiment.
    • Kycklinginnerfilé - det är den lilla delen som sitter bakom den större filén på kycklingen. I det kylda sortimentet heter den Små & Fina filéer.
    • Kycklinglårfilé - är ett urbenat lår, en fetare och mörare produkt.
    • KycklingSteak - är en urbenad klubba, en fetare och mörare produkt.
    Här finns en länk till vårt sortiment. Under filé hittar du filé av bröst och under rubriken vinge, klubba, ben, lår finns både de urbenade produkterna samt motsvarande styckningsdetaljer med ben.

    Hoppas du hittar något som blir din favorit.

    Anna
  • Ingenting av detta är filé. Det är antingen kycklinglår eller kycklingbröst. En kyckling har ingen filé. Detta är lika dumt som "fläskytterfilé". Det är inte heller filé. Det är en rensad kotlettrad.
  • Hej Börje!
    Tack för att du hör av dig. 🙂 Vad fint att du bryr dig!

    Man kan kalla kycklingfilé för antingen kycklingbröstfilé eller kycklingfilé om man läser kommissionens förordning (EG) nr 543/2008 om tillämpningsföreskrifter för rådets förordning (EG) nr 1234/2007 när det gäller handelsnormen för fjäderfä.

    Vidare har vi stämt av med vår branschorganisation Svensk Fågel som svarar att de har inte tagit fram några specifika riktlinjer då det är reglerat just enligt handelsnormerna som vi själva hänvisar till.
    Skickar inte med men här är länk till dokumentet: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:157:0046:0087:EN:PDF

    Jag hoppas det var svar på ditt inlägg.
    med vänliga hälsningar
    Anna