Kalorier i kycklingfile, varför är det skillnad mellan rå och tillagad

Hej, först vill jag säga att det är fint att ni förklarar avlivningsprocessen då media skrämmer upp :-) Själv äter jag mycket kyckling, minst 4 ggr/vecka och vid de tillfällen jag (som nu) håller koll på kalorierna, än mer.
Därför undrar jag följande: ni skriver att 100 gr kycklingfile innehåller 90 kcal men när jag söker på nätet får jag fram 140-160 kcal/100 gr (utan skinn) Hur ska jag veta vad som stämmer?
Vänligen
Susanne

Kommentarer

  • Hej Susanne,

    Jag blir väldigt glad över att höra att vår kommunikation når fram till konsumenter. Kul att du gillar vår kyckling! Anledningen bakom skillnaden i kalorier/gram mellan våra förpackningar och de siffror du hittar online är att våra förpackningar anger kalorier per 100 gram rå kyckling medan de allra flesta sidor online anger kalorier per 100 gram tillagad kyckling. Eftersom kycklingen förlorar vätska, och vikt, vid tillagning är då kalorier per gram rå kyckling betydligt lägre än kalorier per gram tillagad kyckling.

    Hoppas detta svaret hjälper dig!
  • Ok, tack snälla! Ja det kan ju förklara skillnaden såklart, vad bra då kan jag äta mer än jag trodde hihi😀😀
  • Alltid kul att vara till hjälp!