Infrysning

Hur lång tid tar det från det att kycklingen dött tills köttet frysts? Histaminintolerans i familjen kräver färskfryst kött.

Kommentarer

  • Hej Barbro!
    Tack för din fråga.Tråkigt med allergi i familjen.
    De detaljer som går vidare till ”frysen” injiceras alla med en saltlake (vatten 97% och salt 3%). Injiceringshalten får vara max 13 % och sedan styckfrystes detaljerna direkt i vår Gyro, en kraftig snabbfrys. Samma hantering oavsett detalj, endast tiden i frysen skiljer då det exempelvis tar längre tid att genomfrysa en hel kyckling jämfört med en filé. Efter infrysning förpackas detaljer direkt och förvaras i vårt frysrum i väntan på avtransport.

    Men eftersom man också kan reagera på saltlake kanske vi får rekommendera kylda färska produkter till er som ni fryser in själva vid behov. Prata gärna med er butik om när de får hem produkten så att ni kan köpa kyckling så snabbt som möjligt efter leverant.
    Vi rekommenderar också alltid att man pratar med sin dietist. De är experter.

    Jag hoppas det var svar på din fråga. Maila annars gärna dina kontaktuppgifter till vår konsumentkontakt så hör de av sig till er mailadress är: konsumentkontakt@kronfagel.se

    med vänliga hälsningar
    Anna
  • Hej!
    Hur går processen till från det att kycklingen slaktas till dess att t.ex kycklinglårfilé är infryst ?
    Det jag är intresserad av hur långtid hela processen tar?
    Anledningen är jag är känslig för histamin frisättning när det tar för långtid från kyckling slakts till infrysning.

  • Hej Therese!
    Hej
    Utifrån dina frågor så vill jag berätta lite hur vi på Kronfågel arbetar.

    Kycklingarna ankommer till oss, i mörklagda transporter (så de tror det är sovdags), vår inlastning är en ganska mörk och tyst lokal. Just mörkret, lugnet och tystnaden gör att våra kycklingar är väldigt lugna och lite småtrötta.
    Kycklingarna bedövas alltid och det görs med en förhöjd nivå av koldioxid (som finns i vanlig luft), detta för att djuren inte ska känna något vid avlivningen. I medvetslöst tillstånd sticks djuret i halsen och de avlider genom att den tappas på blod. All slakt inom Kronfågel följer utan undantag svensk djurskyddslagstiftning och övervakas alltid på plats av Livsmedelsverkets officiella veterinär.
    Efter slakten rensas, skållas och fjärderplockas kycklingarna. Därefter nedkyls de hängande kycklingarna genom att de cirkulerar i en kyltunnel, den kylningsprocessen tar ca 3 timmar och görs för att köttet ska komma ner i temperatur till max +4 grader. Köttet måste vara nedkylt för att styckning ska kunna utföras.

    Under kylningsprocessen vägs och bedöms också kycklingarna och det bestäms vilka detaljer som ska styckas ur eller om de ska få förbli en helfågel. Vad som går till färskpackat eller fryspackat styrs av lagda ordar från exempelvis dagligvaruhandeln. Det frysta sortimentet har en längre hållbarhet vilket gör oss mer flexibla och möjlighet till större lagring och längre ledtid.

    Efter godkänd temperaturkontroll förs kycklingarna därefter över till vår produktion del, hela lokalen håller en maxtemperatur på +4 grader och här sker styckning utifrån de olika detaljerna, filé, lår, vingar mm. i slutet av varje detaljstyckningslinje läggs de kylda produkterna i tråg och försluts direkt. de produkter som ska frysas går vidare till ”frysen”, se nedan.
    Temperaturen kontrolleras flera gånger per dag vid varje detaljs styckningslinje.
    De kylda förpackningarna förvaras därefter i vårt kylrum som kyler ner produkterna ytterligare till max +2 grader innan avtransport.

    ”Frysen”
    De detaljer som går vidare till ”frysen” injiceras alla med en saltlake (vatten 97% och salt 3%). Injiceringshalten får vara max 13 % och sedan styckfrystes detaljerna direkt i vår Gyro, en kraftig snabbfrys. Samma hantering oavsett detalj, endast tiden i frysen skiljer då det exempelvis tar längre tid att genomfrysa en hel kyckling jämfört med en filé. Efter infrysning förpackas detaljer direkt och förvaras i vårt frysrum i väntan på avtransport.

    Varför injicerar vi saltlake?
    Våra smaktester visar att kycklingkött som är ett väldigt magert kött och som frysts smakar bättre med en saltlake, man upplever köttet som mörare och saftigare.
    All transport till ex dagligvaruhandels färsk eller frysterminaler sker med kyl-, (max + 4 grader) eller frys-, (min-18 grader) transporter, alla våra transportbilar är försedda med temperatur logg med larm om avvikande temperatur skulle uppstå.
    Temperaturloggen kontrolleras och checkas av vid överlämning till mottagaren som övertar ansvaret för en obruten kylkedja enligt vår livsmedelslagstiftning.
    Vi arbetar med mycket korta ledtider främst gällande det färska sortimentet, skarp order inkommer på morgonen och klar order lämnar oss på eftermiddagen och finns oftast i butik morgonen efter.
    med vänliga hälsningar
    Anna
  • Bra information, förutom att det inte står hur lång tid det tar från det att kycklingen stuckits tills de förpackade delarna ligger i frysen. Det är den tiden som är viktig om man är överkänslig för histamin.
  • Hej Barbro!
    Tack för din fråga. Histamin finns ju i det mesta fast i väldigt låga halter som de flesta av oss inte alls reagerar på men är man allergisk så…

    Vi har en mindre halt av saltlake i all vår frysta kyckling, vilket kan innehålla en något högre halt av histamin men i de färska produkterna ska halten vara så pass låg så det inte ska vara någon fara, men är man allergisk så är det tyvärr ingen garanti.

    Så utan att ge en för stark rekommendation så bör man hellre köpa färsk kyckling. Gärna i butik som nyss fått hem (du kan fråga din butik om dag) och sedan välja att själv frysa ner utan tillsatt saltlake. Men framförallt prata med din dietist, de är de är experter.
    med vänliga hälsningar
    Anna