Hur lever kycklingen?

Hej!
Jag vill veta mer om hur kycklingen har det och hur kycklingens liv ser ut.

Kommentarer

  • Hej Susanne!
    Tack för din fråga.

    Kycklingarna kommer till bonden från kläckeriet när de är cirka en dag. De får picka fritt på en bädd av kutterspån i stora luftiga stallar (inga svenska kycklingar sitter i bur) med fri tillgång till foder och vatten.

    Utformningen av stallarna och hur miljön kring kycklingarna ska vara är reglerad och godkänd av svenska myndigheter och kontrolleras årligen av veterinärer hos uppfödarna. För branschen är djurskyddet oerhört viktigt och av den anledningen kontrollerar vi och följer ständigt upp hälsoläget hos kycklingarna.

    Generellt har svenska kycklingar ett mycket gott hälsoläge. På Svensk Fågel kan du läsa mer om hur svenska kycklingar lever och mår. Här hittar du också ett klipp hur det ser ut i stallarna.

    Hör av dig om det är något mer du undrar över.

    Anna
  • Vad utfodras kycklingarna med?
  • Hej!
    Tack för din kloka fråga. Fodret till kycklingarna består till cirka 70-75 procent av svenskt spannmål och ca 25 procent av proteinråvaror. Man måste ha någon typ av protein för att föda upp kyckling. Av prisskäl är användningen av proteinråvaror sparsam i svenska foderinblandningar för kyckling. Många uppfödare använder hemmaproducerad spannmål, helt vete, vilket är positivt ur miljösynpunkt.

    Proteinet i fodret kommer från olika grödor som t ex soja, raps, ärtor och åkerbönor. Soja är den mest använda proteinråvaran vid foderproduktion och importeras till störst del från Brasilien. Genom att ha skrivit under ”Sojadialogen” medverkar Kronfågel till att sojan som köps in ska vara certifierad, det vill säga, framtagen på ett hållbart sätt för människa och miljö. Mer info om foder hittar du under den här länken.  Länk till info från WWF om sojadialogen finns här.

    Bosarp tar sin soja från Italien och den är helt ekologisk.
    Hör gärna av dig om du har fler funderingar.
    Anna
  • Malmö stad slutar köpa in produkter från Kronfågel efter ett nytt avslöjande från en av företagets leverantörer. Malmö pausade tidigare inköpen.

    Malmö stad slutar köpa in produkter från Kronfågel efter Aftonbladets avslöjande om sjuka och lidande djur på en av kycklingföretagets gårdar, skriver Aftonbladet.

    Redan förra året pausade Malmö iköpen från Kronfågel efter ett avslöjande i ”200 sekunder2 om att kycklingar skållas levande på slakteriet och att kycklingar får sina huvuden, halsar och vingar klämda under transporterna, skriver tidningen.

    – De hade precis kommit till rätta med sina förelägganden och då öppnade vi upp igen. Men det var en kort period. Nu är de bortplockade igen, säger Annica Axelsson, upphandlare och ansvarig för livsmedel på Malmö stad, till aftonbladet.se.Enligt Axelsson kräver Malmö stad nu besked av Kronfågel om hur de ska lösa problemen kring djurhanteringen.
    Malmö stad kommer inte att köpa in någon kyckling från företaget förrän det är utrett.

  • Hej Ulrika!

    Vi förstår om bilder och reportage i Aftonbladet har skapat obehaglig och känslor. Vi gör självklart allt vi kan för att ha en tät och bra dialog med våra kunder, så som Malmö stad. Att hela tiden se till att de för en bra insikt i hur vår och uppfödarnas verksamhet bedrivs. Vi jobbar än mer och fokuserat med hur vi kan få ett ännu bättre samarbete med uppfödarna som levererar kyckling till oss. Vi kommer att se över processer och samarbeten som ska öka insikten i arbetet på gård. Allt för att säkerställa det som ligger högst upp på både vår och uppfödarnas listor - att kycklingarna mår bra. Detta kontrolleras på en mängd olika sätt och just i detta fall hade uppfödaren problem med en högre andel sjuka och döda djur i en av hans flockar. Något han också hanterat därefter, dvs genom att satt in extra tillsyn hos kycklingarna samt ha en tät dialog med veterinär.

    Vänliga hälsningar