Hur går slakt och transport till för Bosarp kycklingar?

Hej! Jag undrar om hur de ekologiska Bosarpkycklingarna lastas på transportbilarna. Lastas de en och en genom att man tar runt vingar o kropp med 2 händer o är de i burar i bilarna? Hur trångt har de i transportbilarna? Har de tillgång till vatten o mat? Ventilation? Hur lastas de av då
de kommer till slakteriet o hur förflyttas de in från bilarna till slakteriet. Hur länge väntar de på slakten o hur drivs de fram mot det strömförande badet ? (Strömförande bad låter smärtsamt o får mig o tänka på o få en kraftig stöt vilket ju gör väldigt ont o är
Otrevligt ???) Förklara gärna hur det fungerar. Har man kameraövervakning på
Slakteriet. Hur många slakterier finns det för just Bosarpkyckling i Sverige?
Jag tror att det är många med mig som anser att just förhållanden runt slakten är en mycket viktig fråga för att vi som konsumenter skall våga lita på att djuren har det bra hela livet o att jag mer än gärna betalar för att de skall ha det bra.

Kommentarer

  • Hej Gun!
    Mycket frågor och just nu har jag inte svar på alla utan behöver kolla med min kollega som arbetar med slakt och styck på anläggningen för Bosarpkycklingen. Ber att få återkomma till dig så snart jag har svar.
    vänligen,
    Anna
  • Hej Gun!
    Tack för dina frågor.
    Bosarps transporter har dragluftsventilation och så fort bilen stängs ner så öppnas sidodörrarna på lastbilen och det medför att alla djur får luft omgående. Likadant gäller släpet där man kan öppna på sidan. När djurtransporten ”lägger till” vid slakteriet öppnas det baktill och den första delen som lastades på skall lastas av. Kycklingarna står sedan i en väl ventilerad vänthall fram till slakten.

    Fördelen med KRAVs regler är att kycklingen tas om hand med två händer genom hela flödet. Fåglarna transporteras i lådor med 5 i varje. Lastning sker för hand och man tar runt vingar och kropp med två händer. När fåglarna kommer till slakteriet hängs de upp och inom max 30 sekunder går de med huvudet genom vattenbad och får en elchock som bedövar. Därefter snittas fågeln i halsen och tappas på blod.

    Kameraövervakning finns inte i detta småskaliga slakteri men det är alltid personal i varje del av flödet och inget görs maskinellt.

    Kronfågel har ett slakteri i Sverige som ligger i mitten av Skåne.

    Jag hoppas det var svar på dina frågor.
    vänligen,

    Anna
  • Om jag förstår det rätt så slaktas Bosarpkycklingen på eget slakteri, och behandlas bättre än "vanliga" kycklingar, som får en hemsk slakt, med brutna vingar m.m.
  • Hej Eva-Britt!
    Tack för att du hör av dig och fint att du bryr dig om djuren. Det gör vi också. Ingen tjänar på att djuren mår dåligt eller kommer till skada.

    Det stämmer att vi har olika slakterier men oavsett detta så behandlas djuren så väl som möjligt och med respekt på båda våra slaktier.

    Bosarp är småskaligt där mycket görs för hand. Vårt slakteri i Valla är betydligt större. Livsmedelsverkets veterinär gör kontroll vid ankomst av djuren till slakteriet och finns med vidvarje slakttillfälle.

    Vingskador är något som alla fågelslakterier mäts på och vi har tillsammans med branschen och våra kontrakterade gårdar länge jobbat hårt för att få ner antalet skador. Frekvensen av vingskador har tydligt minskat i branschen över tid, även hos oss.

    För din info är Kronfågels slakteri i Valla, det enda kycklingslakteriet i Sverige som har investerat i att söva och bedöva med gas, vilket vi har valt av just djuretiska skäl eftersom det är den erkänt mest skonsamma metoden, som också innebär att djuren inte kan vakna upp igen.

    En extern och oberoende revision från 2021, utförd av veterinär, har gett Kronfågels bedövningsprocess högsta betyg ur ett djuretiskt perspektiv. Även det kameraövervakningssystem som hjälper till att kontrollera att fåglarna inte återfår medvetandet efter bedövningen har godkänts i revisionen.

    MEDIA
    Vi förstår att den bild som förmedlas i media kan skapa oro och obehag men medias rapportering stämmer inte.

    Därför vill jag att du ska veta att Länsstyrelsen skickat nedan rättelse till Aftonbladet:
    ”Hej,
    I artikeln finns en rubrik som anger ”25 rapporter om djurplågeri”. Länsstyrelsen har INTE fått in 25 rapporter om djurplågeri. I ärendet som vi handlägger kring ostuckna fåglar har det inte konstaterats djurplågeri eller lidande. De rapporter som länsstyrelsen fått in och som Aftonbladet troligtvis hänvisar till är informationer från Livsmedelsverket gällande ostuckna fåglar. I dessa rapporter nämns inte att djuren varit utsatta för lidande eller djurplågeri.”
    Under den här länken kan du ta del av mer info och hur vi bemött Aftonbladets frågor: https://www.kronfagel.se/fragor-och-svar/

    Vänligen Anna på Kronfågel
    Anna
  • Hej!
    Vad menar ni att de bedövas med gas?

    Anna Ekstrand
  • Hej Anna!

    Kycklingarna känner inte obehag då de stegvis får en stigande koncentration av koldioxid, alltså inte allt på en gång. Det gör att de sakta somnar in och därefter blir medvetslösa. De får ingen annan gas än koldioxid. Bedövningen är irreversibel, dvs att djuren sövs så att de inte ska vakna upp under processen.

    Vänliga hälsningar
    Therese