Slaktar Kronfågel halal?

Hej! Jag har en fundering om era produkter. Är de halalslaktade i Sverige fast med bedövning?

Kommentarer

  • Hej Louise!
    Bra att du frågar. Kronfågel slaktar inte djur halal. Kronfågel slaktar inte heller utan bedövning. All slakt inom Kronfågel följer utan undantag svensk djurskyddslagstiftning och övervakas på plats av Livsmedelsverkets officiella veterinär.
    Här kan du läsa mer om slakt av kyckling i Sverige.

    Och här är en tidningsartikel om Kronfågels slakt.
    Anna
  • Hej Marcus!
    Tack för din fråga.Artikeln är från 2005 då vi hade ett slakteri i Kristianstad. Detta lades ner 2011.
    Så svar på din fråga är att nej, kyckling under Kronfågels varumärke slaktas inte halal.
    med vänliga hälsningar
    Anna
  • Hej,
    Efter att Kronfågel ens började tala om att sälja halaslaktad kyckling har jag valt bort ert märke. Det finns fler producenter som hellre ser till kycklingens och kundes bästa.

    Janne
  • Hej Janne!
    Tack för att du hör av dig. Kronfågel halalslaktar inte djuren. Kyckling under Kronfågels varumärke är inte halalslaktad. Artikeln som fått spridning i socialmedia är nästan 20 år gammal och på vår hemsida finner man uppdaterad information om vår verksamhet. Se även i tråden vårt svar ovan i frågan.
    vänligen,
    Anna