Finns det fiskmjöl i kycklingarnas foder?

Hej!
Någonstans har jag hört att kycklingar får fiskmjöl i fodret. Stämmer det?

Kommentarer

  • Hej Kerstin!
    Klok och viktig fråga.

    I samband med kött och benmjöl (BSE) skandalen så förbjöds fiskmjöl som foder. Detta är återigen tillåtet men används idag i liten skala då branschen beslutat att inte använda den typen av protein.

    Branschorganisationen Svensk fågel (där Kronfågel ingår) har en miljöpolicy som inte tillåter fiskmjöl. ”Fiskmjöl i foder till kycklingar ska inte användas då det etiskt och hållbart inte främjar miljön och ekosystemet i havet”. Det fodermedel som används istället för att tillgodose kycklingarna med omega 3 är bla raps, soja och linfrön.

    Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor.
    Anna