Varför smakar min kyckling fisk?

Hej!
Min kyckling smakar ibland fisk. Det är inte gott! Ger ni kycklingarna fiskmjöl?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Anna-Stina!
    Tack för din fråga. Det korta svaret är att Kronfågels kycklingar inte får fiskmjöl. Det låter snarare som att något annat hänt med din kyckling.

    Långa svaret är...
    Om du väljer svensk kyckling med märket Svensk Fågel på så är den garanterat fri från fiskmjöl. Den svenska branschen har förbud mot fiskmjöl i kycklingarnas foder. Importerad kyckling kan däremot innehålla fiskmjöl. Överhuvudtaget så får du en mer "ren" kyckling när du köper en svensk.

    Så om kycklingen inte smakar som den ska kanske du ska höra av dig till vår konsumentkontakt istället.

    Lycka till i köket! 🙂
    Anna
  • Varför kan ni inte göra majs som standardföda till eran kycklingar? Inga korn inget annat... Bara majs.. 100% majs. Så gjorde man förr. Vi födde själv upp kycklingar och höns på landet på 60-talet..alla de fick majs. Kycklingen fick en fin gul färg.. Man gjorde inget stor sak av det som det vore exklusivt. Man har vetat i flera 100 år att majs gav det godaste kycklingköttet. Sluta sälj majskyckling.. Ta bort den fåniga stämpeln.. Och sälj bara 1 sorts kyckling och de ska bara vara uppfödda på majs.
  • Hej Ulla!
    Tack för din åsikt. Det korta svaret är att det inte är Kronfågel som säljer majskyckling. 😉 Majskyckling är Guldfågelns produkt.

    Lite längre svar om kycklingens foder är följande:
    Fodret till kycklingarna består till cirka 70-75 procent av svenskt spannmål och ca 25 procent av proteinråvaror. Man måste ha någon typ av protein för att föda upp kyckling. Av prisskäl är användningen av proteinråvaror sparsam i svenska foderinblandningar för kyckling. Många uppfödare använder hemmaproducerad spannmål, helt vete, vilket är positivt ur miljösynpunkt.

    Proteinet i fodret kommer från olika grödor som t ex soja, raps, ärtor och åkerbönor. Soja är den mest använda proteinråvaran vid foderproduktion och importeras till störst del från Brasilien. Genom att ha skrivit under ”Sojadialogen” medverkar Kronfågel till att sojan som köps in ska vara certifierad, det vill säga, framtagen på ett hållbart sätt för människa och miljö. Mer info om foder hittar du under den här länken: https://svenskfagel.se/policyer/foder-2/

    Bosarp (vars kyckling är ekologiskt och KRAVmärkt) tar sin soja från Italien och den är helt ekologisk.

    Hör gärna av dig om du har fler funderingar.
    Länk till info från WWF om sojadialogen.
    med vänliga hälsningar
    Anna