Hur är er hantering av kycklingar?

Hur kan ni hålla på som ni gör? Ni ör ju en av sveriges största leverantörer borde ni då inte ta mer ansvar?
Det är ju inte första gången ni är i blåsväder för er djurhantering

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3arBX/kycklingar-skallas-levande-hos-kronfagel

Kommentarer

  • Hej Andreas!

    Tack för att du hör av dig och bra att du frågar. Vi är såklart väldigt ledsna över det som hänt. Här är lite info om hur vi arbetar kring djurhållning/välfärd generellt sett.

    Djurvälfärd är tillsammans med miljö och kvalitet vår högsta prioritet. Våra djur ska må bra och vi har generellt ett väldigt omfattande djurskyddsarbete – långt utöver vad Sveriges redan stränga djurskydds- och livsmedelslagstiftning kräver.Vi har gjort flera stora investeringar under åren för att minimera stress genom hela processen.
    Exempel på investeringar:

    1. Infört gas för skonsam bedövning istället för el.
    2. Bytt ut hela transportparken för bättre djuromsorg.
    3. Utökat djuromsorgsavdelningen med flera nya roller.

    Vi kontrolleras på daglig basis genom flertalet kontrollprogram – därför kan vi upptäcka om något går fel och åtgärda det. Vi upptäckte själva det aktuella problemet vilket visar att våra internkontroller för djurhälsa och livsmedelssäkerhet fungerar.

    När vi upptäckte problemet med ostuckna fåglar förstärkte vi direkt den manuella bevakningen med extra kontrollpersonal efter stickmaskinen för att fånga upp eventuella felstick.
    • Vi har bland annat köpt ny maskinutrustning som vi nu kalibrerar för att lösa problemet.
    •  Vi håller just nu på att installera ännu en teknisk lösning efter kontrollen av den första maskinen, för att nå vår nollvision.
    Vi ställer också höga krav på de gårdar/uppfödare vi samarbetar med vad gäller allt från foder, transporter och innemiljö (temperatur, ventilation och ströbädd) till att se till att kycklingarna kan röra sig, picka, utföra naturligt beteende.

    Ett bevis för att vårt arbete har gett resultat är bland annat att vi inte behöver ge våra kycklingar någon antibiotika vilket är det vanliga utanför Sveriges gränser. En frisk kyckling som mår bra behöver ingen antibiotika.

    med vänliga hälsningar
    Anna