Stämmer detta om er djurhållning vid slakt?

Efter att ha hört idag hur ni behandlar era djur vid slakt, så kommer ni mista en familjs inköp av 2kg kyckling i veckan.

Skäms på er. (Ni som är ansvariga på företaget.)

Kommentarer

  • Hej Patrik!
    Tack för att du bryr dig. Det gör vi oxå. Vi är såklart mycket ledsna över det som hänt och har full förståelse för att Aftonbladets klipp är upprörande.

    När vi upptäckte problemet, i en av våra interna kontroller, förstärkte vi direkt den manuella bevakningen med extra kontrollpersonal efter stickmaskinen för att fånga upp eventuella felstick.
    - Vi har bland annat köpt ny maskinutrustning som vi nu kalibrerar för att lösa problemet.
    - Vi håller just nu på att installera ännu en teknisk lösning efter kontrollen av den första maskinen, för att nå vår nollvision.

    Överlag har vi en fungerande slaktprocess även om det - som i det här fallet - ibland förekommer avvikelser.

    Vi arbetar för att lösa problemet så fort som möjligt.

    För mer fakta kan du gärna läsa här:

    Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor.
    Med vänliga hälsningar
    Anna
  • Sista gången jag äter er kyckling, och jag köper ert märke ofta, slut med det nu!! Nu får det fan vara nog!!

  • Hej Lena!
    Tack för att du bryr dig. Det gör vi också. Vi förstår att medias rapportering skapar oro vilket vi beklagar. Våra djurs välmående är oerhört viktigt för oss. Ingen tjänar på att våra djur mår dåligt.

    Tillsammans med våra svenska uppfödare arbetar vi hårt varje dag för att inga djur ska uppleva stress eller komma till skada under något skede i processen. Tack vare dagliga löpande kontroller i alla led kan vi upptäcka när något går fel och sätta in åtgärder.

    Vi är tacksamma över att våra och myndigheternas systematiska kontroller har fungerat så att vi har kunnat upptäcka felen och sätta in åtgärder.
    Vi har länge arbetat kraftfullt för att minska antalet vingskador tillsammans med branschen. Kycklingar som föds upp hos våra kontrakterade bönder lastas på gården under sträng övervakning av bonden eller dennes personal. Det förekommer tyvärr att kycklingar skadas i samband med lastning vilket självklart är något som vi alla arbetar för att undvika. I dag och de senaste åren har vi cirka 1 procents vingskador på fält. Frekvensen av vingskador på fält har tydligt minskat i branschen över tid, även hos oss. Vi har fokuserat särskilt på att få ner mängden vingskador på fält eftersom det är dessa vingskador som orsakar mest lidande om skadorna inte upptäcks innan transporten till slakteriet.

    Vi har bland annat infört ett ekonomiskt avdrag för uppfödarna/gårdarna vid för hög andel vingbrott på fält. Vi har tillsatt extra kontrollpersonal, utökat kontrollerna och utbildat vår och våra underleverantörers/lastföretags personal ytterligare. Vi har också investerat i nya specialbyggda transportbilar och kortat transportsträckorna till max fyra timmar, våra snitt-transporter är två timmar.

    Vi hoppas detta är svar på dina funderingar. Tveka inte att annars höra av dig.
    med vänliga hälsningar
    Anna
  • Jag köper inte er kyckling 🐣 och absolut inte dansk. Så jag avstår från era. Ni kan komma tillrätta med det med oberoende kontrollanter. Det värsta att Lantmännen äger er. Svenskt jordbruk 😵‍💫🐣
  • Hej Ragnar!
    Tack för att du hör av dig. Tråkigt att du inte gillar vår kyckling.

    Vi har oberoende veterinärer vid ankomst till Valla samt även vid varje slakttillfälle. De rapporterar in till myndigheterna vilket vi tycker är bra.
    Lantmännen äger bara oss delvis bland flera andra stora ägare. Vi ingår i en koncern som heter Scandistandard och vi är börsnoterade på Stockholmsbörsen, OMX.
    med vänliga hälsningar,
    Anna