Hur slaktas ekologisk kyckling?

Hej!
Jag undrar om transport och slakt av den ekologiska kycklingen är likadan som för de andra kycklingarna?
Tack på förhand för info.

Kommentarer

  • Hej Lina!
    Tack för din fråga. Slakt för Gårdskycklingen och ekologiskt kyckling skiljer sig åt.

    Den ekologiska kycklingen, Bosarps kyckling slaktas i ett mkt lågt tempo genom att halspulsådern skärs av manuellt. Före slakten bedövas kycklingen i ett strömförande bad och är därmed bedövad före slakten vilket borgar för att fågeln inte lider, allt enligt svenska värderingar och rutiner.

    För Gårskycklingen på Kronfågel inleds slakten med att kycklingarna bedövas med en förhöjd nivå av koldioxid (som finns i vanlig luft), detta för att djuren inte ska känna något vid avlivningen. I medvetslöst tillstånd sticks djuret i halsen och avlider genom att den tappas på blod.

    Vad gäller tranporterna: För den Gårdskycklingen har vi 13 specialbyggda bilar med ventilation och för Bosarp kyckling är det dragluftsventilerade bilar.
    Jag hoppas det är svar på dina frågor.
    Med vänliga hälsningar
    Anna