Hur behandlar ni djuren?

Så ledsen att återigen läsa om djurens lidande för människans skull. Vad har vi för rätt. F r o m nu äter jag inte kött eller kyckling. Skäms på er

Kommentarer

  • Hej Holmberg!
    Tack för att du bryr dig. Det gör vi oxå. Vi är såklart mycket ledsna över det som hänt.

    Djurvälfärd är tillsammans med miljö och kvalitet vår högsta prioritet. Våra djur ska må bra och vi har generellt ett väldigt omfattande djurskyddsarbete – långt utöver vad Sveriges redan stränga djurskydds- och livsmedelslagstiftning kräver.Vi har gjort flera stora investeringar under åren för att minimera stress genom hela processen.

    Exempel på investeringar:
    1. Infört gas för skonsam bedövning istället för el. Det ska vara skonsammare för djuren och det är ngt vi är ensamma om i Sverige. Det är också en dyrare hantering.
    2. Bytt ut hela transportparken för bättre djuromsorg. Vi har 13 specialutrustade bilar med bl a luftkonditionering. Dessutom utbildar vi de chaufförer vi anlitar.
    3. Utökat djuromsorgsavdelningen med flera nya roller. Där har vi extra personal för okulär besiktning och efterkontroll för att djuren ska stickas korrekt.

    - Vi kontrolleras på daglig basis genom flertalet kontrollprogram – därför kan vi upptäcka om något går fel och åtgärda det. Vi upptäckte själva det aktuella problemet vilket visar att våra internkontroller för djurhälsa och livsmedelssäkerhet fungerar.

    - Vi ställer också höga krav på de gårdar/uppfödare vi samarbetar med vad gäller allt från foder, transporter och innemiljö (temperatur, ventilation och ströbädd) till att se till att kycklingarna kan röra sig, picka, utföra naturligt beteende.

    Ett bevis för att vårt arbete har gett resultat är bland annat att vi inte behöver ge våra kycklingar någon antibiotika vilket är det vanliga utanför Sveriges gränser. En frisk kyckling som mår bra behöver ingen antibiotika.

    För mer fakta kan du gärna läsa här:

    Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor.
    Med vänliga hälsningar
    Anna
  • Forferdelig hvis dere skolder kyllinger levende!!
  • Hej Hanne!
    Tack för att du bryr dig. Det gör vi oxå och vi beklagar verkligen det som hänt.

    Vi har en nollvision gällande ostuckna kycklingar och är såklart ledsna att vi inte nått den. Kycklingarna har varit djupt nedsövda och helt bedövade, de har alltså inte varit vid medvetande. Men även om djuren inte känt något så är detta ett problem vi tar på stort allvar. Varje sådan händelse är viktig att åtgärda.

    Fåglarna sövs stegvis ner till att bli helt medvetslösa. Bedövningen är irreversibel, det vill säga djuren sövs så kraftigt att hjärtat till slut stannar och de inte kan vakna upp igen. Enligt lagen betraktas dock en kyckling som avliden efter att den tömts på blod. Det innebär att en kyckling som inte fått ett stick i halsen inte är avliden när den förts till skållen men däremot är djupt nedsövd och bedövad. Men även om djuren inte känt något är ostuckna kycklingar en avvikelse vi tar på stort allvar. Vi har slaktat 33 miljoner kycklingar - 181 av dem har tyvärr varit ostuckna.

    Vi har över lag en fungerande slaktprocess även om det - som i det här fallet - ibland förekommer avvikelser.

    Vi arbetar för att lösa problemet så fort som möjligt.
    För mer fakta får du gärna läsa här.

    Med vänliga hälsningar
    Anna