Bäst föredatum - hur länge håller min kyckling?

Hej!
Kanske en lite annorlunda fråga men hur funkar sista förbrukningsdag?
Antar att datummärkningen gäller vid obruten förpackning...? Eller?
Men gäller datumet vid obruten kylkedja eller har det bestämts utifrån en viss tid i rumstemperatur och isåfall hur länge?
häls
Anna

Kommentarer

  • Hej Anna!
    Tack för ditt mail och en bra fråga. Sista förbrukningsdag är den sista dagen vi på Kronfågel kan garantera att produkten är bra. Och datumet gäller obruten förpackning.

    Vi packar med livsmedelsgas som är helt syrefri och då kan ingen tillväxt av bakterier eller dy ske. Vi gör regelbundet tester i vårt produktutvecklingskök på hållbarheten.

    Det man ändå ska komma ihåg är att produkter ofta håller några dagar längre och då får man lita på sina sinnen dvs syn och lukt för att utvärdera om produkten är ok eller ej men det är inget som vi kan garantera eller ansvara för. 🙂

    Hör av dig om du har fler frågor.
    Anna