Är det lagligt att marknadsföra såsom ni gör?

Hej!

Jag har under hela mitt vuxna liv handlat er Kronfågel kyckling . Djupfryst kycklingfile 1000gram. Som nu man får betala drygt 99kr/kg för. Jag vägde kycklingen efter att jag stekt den och fann då att det enbart är 550 gram kött kvar. Jag förstår mycket väl att den för övrigt innehåller vätska såsom vatten. Bör ni inte direkt efter slakt utav kycklingen väga upp 1000gram? kött då alltså. för det står ju att det är vad jag betalar för, vatten har jag ju hemma i kranen. Att spruta in vatten i kycklingen för att uppnå 1000gram är ju vad maffian sysslar med.

För annars fall tar ni ju dubbla priset för er kyckling som ni säljer. den bör ju kosta 50% mindre eftersom halva innehållet är vätska? så kan man ju inte tjäna pengar eller?

Slakta kycklingen väg upp 1000 gram kött. sen spruta in vatten är väl mer logiskt?
Det är ju väldigt enkelt för var och en att kontrollera detta genom att slakta en egen kyckling och sedan väga upp innehållet på våg och jämföra sedan total vikten med er kyckling? Huruvida 50% är vätska.

Simon Andersson

Kommentarer

  • Hej Simon!
    Tack för din kloka fråga. Som vi deklarerar på förpackningen så innehåller Kronfågels frysta kyckling saltlake. Vi injicerar våra frysta kycklingfiléer med en 13 procents marinad. Detta då våra smaktester visar att kycklingköttet blir betydligt mörare och saftigare.

    Allt kött, även kycklingens, består precis som hos oss människor till störst del av vatten. Detta innebär att det inte bara är det vattnet som är tillsatt de frysta filéerna som försvinner vid tillagning, utan även en del av det naturliga vattnet i köttet.
    Det försvinner även extra mycket vatten från den frysta kycklingfilén då den släpper en hel del vätska när man tinar upp den, även om den är omörad. Tillagningsmetod samt tillagningstid påverkar också hur mycket vatten som försvinner ur filén. Hur en spis fungerar kan också variera, vilket påverkar resultatet.

    Vi rekommenderar att för bästa resultat låta filéerna tina långsamt ett dygn i kylskåp. Ju snabbare man tinar en kycklingfilé, ju mer vätska tappar den. Tillagar man kycklingen när den inte är ordentligt upptinad så tappar den också betydligt mer vätska och rekommenderar att kycklingen är rumstempererad vid tillagningen. Viktigt också att man börjar med en het panna och sedan sänker värmen eftersom det är bättre att tillaga kycklingfilé långsamt på lite lägre temperatur än för hett och snabbt. Steker man filéerna bör detta alltså ske på medel/låg temperatur för annars tappar filén mycket vatten och blir hård och torr. Det bör alltså inte vara något anmärkningsvärt med din kyckling.

    Om du vill undvika saltlake rekommenderar vi dig att köpa produkterna i vårt kylda naturella, okryddade sortiment som består av 100% kycklingkött. Kika gärna här: https://www.kronfagel.se/vara-produkter/

    Anna