Varför inte blommor i gröna påsen?

Varför ska man inte slänga snittblommor i den gröna påsen?
Carl

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga

    Man kan lätt tänka att snittblommor kan läggas i den gröna påsen eftersom både matavfall och trädgårdsavfall går att kompostera. Däremot så är efterbehandlingsprocessen olika för trädgårdsavfall och matavfall.

    Det matavfall vi samlar in bildas det en så kallad slurry av och blir i slutändan till biogas och biogödsel, och det trädgårdsavfall vi samlar in först mellanlagras hos oss och skickas sedan iväg till bland annat lantbruk så de kan förbättra sin jordkvalité. Som svar på frågan så är det två olika avfallstyper som hanteras på olika sätt och kan således inte sorteras likadant!
    William
  • Varför kan man inte slänga snittblommor i gröna påsen, när man kan slänga t ex salladsblad där?
    Synnöve
  • Hej,

    Snittblommor klassas inte som matavfall och kan dessutom innehålla bekämpningsmedel som inte är lämpliga att förtära.

    Med vänlig hälsning

    Annika