Vart gör jag av stekfett och frityroljor?

Kan jag lämna använt stekfett och oljor på soptippen?
Åsa

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga

    Är det mycket stelnat fett går det bra att skrapa ur med en stekspade och lägga i den gröna påsen. Är det lite fett kan du torka ur det med lite hushållspapper och kasta i påsen med restavfallet.
    Är fettet flytande, såsom matlagningsolja och dylikt, häller du bara över detta i en plastflaska. När det är förpackat i en plastflaska med kork kan man lämna denna på närmaste återvinningscentral som tar emot farligt avfall. Fettet i sig är inte farligt avfall, men tas ändå emot som sådant.

    Man kan läsa mer på vår sorteringsguide!
    William