Kommer sopkärlen att bytas ut?

Hej kommer sopkärlen i Vrigstad att bytas ut mot större med fler fack i för sortering? I så fall när?
Conny

Kommentarer

  • Hej!

    För att öka återvinningen och göra det lättare att göra rätt har Sveriges regering beslutat om nya regler för förpackningsinsamling. De nya bestämmelserna innebär att kommunen (eller kommunala avfallsorganisationer) från den 1 januari 2024 har tagit över ansvaret för insamlingen av förpackningar från hushåll och att senast från den 1 januari 2027 ska alla förpackningar samlas in fastighetsnära.

    Beslut om insamlingssystem i Kretslopp Sydost
    Den 8 december beslutade Kretslopp Sydosts förbundsdirektion att införa insamling av förpackningsavfall från villor och fritidshus med ett fyrfackskärlsystem där matavfall, restavfall och förpackningsavfall samlas in fastighetsnära.

    Exakt hur utbyggnaden av förpackningsinsamlingen kommer att se ut i Kretslopps Sydosts medlemskommuner är inte klart. I dagsläget finns ingen detaljerad tidsplan för införandet, men hushållen kommer få information i god tid innan det blir dags hos dem.
    William