Ska vi få nya kärl?

Hej,
Jag har hört att alla invånare i era medlemskommuner ska få nya kärl där man sorterar papper, glas, plast osv hemma. Stämmer detta och hur stora kommer kärlen bli?
Ann

Kommentarer

  • Hej!

    Det stämmer!
    Den 8 december beslutade Kretslopp Sydosts förbundsdirektion att införa insamling av förpackningsavfall från villor och fritidshus med ett fyrfackskärlsystem där matavfall, restavfall och förpackningsavfall samlas in fastighetsnära.

    Du kan tänka på fyrfackskärlen som en egen återvinningsstation i lagom storlek precis utanför din dörr. När det är dags för tömning behöver du bara placera dina kärl med handtagen utåt vid tomtgränsen. Smidigt, eller hur?

    Fyrfackskärlen har ett tredje hjul som gör dem lättare att flytta, så länge de står på bra underlag.

    Måtten på de kärlen kommer vara enligt följande: Bredd: 77 cm Djup: 81 cm Höjd: 107 cm.
    Kärlen grundar sig på 370L-kärl, och man kommer ha 2st sådana där varje tunna har 4st fack i sig, så kallade fyrfackskärl.
    William