Varför är min brunn är inte tom efter tömning?

Hej,

Min brunn är inte helt tom efter att ni har tömt den, vad beror detta på?
Karl

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga!

    Att det finns vatten kvar i brunnen efter tömning är normalt. Kretslopp Sydost utför deltömningar av brunnar, och vattenfasen lämnas alltid kvar efter tömning. Anledningen till detta är för att brunnen mår bra av den naturliga bakterieflora som finns i vattnet, samtidigt som det inte påverkar miljön lika mycket då bilarna inte väger lika mycket utan vatten i sig.
    Vid högt grundvatten händer det ibland att vatten rinner från infiltrationen tillbaka in i brunnen.

    Även kan flytslam bildas efter vi har varit och tömt hos er. Det vatten som återförs i brunnen innehåller mycket syre, vilket kan leda till att den kvarvarande biomassan klumpar ihop sig och bildar flytslam. Tjockleken varierar, men ca 5cm är normalt. Flytslammet försvinner inom en månad i andra och tredje kammaren.
    William