Räknas benrester som ett matavfall?

Man kan lägga ben i matavfall, mals benen ner eller hamnar de hela på åkrarna?
Min man och jag har en diskussion om detta , då han ville slänga kycklingbenen i den vanliga soppåsen.
Hälsningar
Eivor

Kommentarer

  • Hej!

    Det matavfall som vi på Kretslopp Sydost samlar in blir genom biologisk behandling till biogas och biogödsel. Biogas kan man bland annat köra bil på och via biogödsel återförs näring till jordbruksmark, där ny mat produceras. Benen mals alltså inte ned på så sätt.

    William