Vart ska jag slänga mina lupiner?

Får man lägga blomsterlupiner i lövtunnan?
Eva

Kommentarer

  • Hej!

    Lupiner klassas som en invasiv växtart i Sverige och får alltså inte komposteras hemma, eller slängas bland det vanliga trädgårdsavfallet vilket även inkluderar tunnan för trädgårdsavfall. Kretslopp Sydost tar emot invasiva växtdelar på våra avfallsanläggningar Moskogen i Kalmar, Storskogen i Oskarshamn och på återvinningscentralen i Flishult, Vetlanda.

    De invasiva växtdelarna måste förslutas väl i säckar för att förhindra spridningen vid transport.
    Notera att Kretslopp Sydost inte tar emot jord från invasiva växter, utan endast själva växten.

    Besök gärna vår sorteringsguide där vi har en kategori om invasiva växter, med instruktioner om hur man ska gå till väga och även exempel på vissa olika typer av invaxiva växtarter.

    För mer information om blomsterlupiner och vad man ska tänka på kan man läsa på Naturvårdsverkets hemsida: https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/invasiva-frammande-arter/Arter/arter-som-ej-omfattas-av-regler/blomsterlupin/
    William