Varför går det hål i den gröna påsen?

Hej den nya gröna påsen går hål på hur försiktiga vi än är. Vi upplever att den har sina brister om man jämför med den tidigare.
Har ni någon åtgärd på gång för det?
Jonas

Kommentarer

  • Hej!

    Vi har under våren 2023 fasat ut den gröna påsen som är gjord av plast, och ersatt den med en ny grön påse som är 100% biologiskt nedbrytbar. Anledningen till detta så det inte ska finnas mikroplaster ute på åkrarna när matavfallet och den gröna påsen sedan blir till bland annat biogödsel.

    Den nya gröna påsen måste befinna sig på en väl ventilerad plats för att nedbrytningsprocessen inte ska påbörja redan hemma i köket. Den mest effektiva lösningen är att sätta påsen i en behållare som är har god luftförsörjning. Vi delar ut avfallskorgar på våra bemannade återvinningscentraler som har hål på sidorna och en räfflad botten. Påsen kan då "andas" och bryts inte ned då det inte bildas fukt i avfallsbehållaren.

    Man kan också tänka på att endast lägga i avfall som är så torrt som möjligt. Till exempel att man låter kaffesumpen torka innan man slänger den, eller låta potatisskalen rinna av i vasken innan man slänger det. Man kan också lägga ett ark med hushållspapper i botten på sin avfallsbehållare för att suga upp eventuell fukt.
    William