Varför doftar de röda påsarna?

Nu har vi åter fått doftande röda påsar. Den här gången har påsarna lite svagare röd färg.
Varför doftar påsarna? Med tanke på att så många är känslig för dofter så är det inte bra. Jag inte överkänslig för dofter men jag tycker inte om doften. Så varför doftande påsar?
Mvh Lena
Lena

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga.

    Vi är medvetna om att vissa leveranser med röda påsar har haft en doft som inte ska finnas där. Vi parfymerar inte våra påsar.

    Anledningen till att det ibland kan finnas en svag doft från påsarna är att de är tillverkade av återvunnen plast, och för att kunna tillverka påsarna från denna plasten så måste man rengöra den först. Det medlet som används för att "tvätta" plasten ska egentligen inte medföra någon doft, men beroende på hur smutsig plasten är så kan man behöva använda mer av detta medel.

    Viss plast som används kan även komma från exempelvis kosmetika, som i vissa fall kan bidra till att doften ökar.

    Detta är något som vi har tagit vidare med tillverkaren av påsarna som har vidtagit åtgärder för att säkerställa så att doften inte ska finnas kvar, eller i alla fall är minimal. Vår mål är att se till så att påsarna är helt doftfria.

    Om man får en rulle med påsar som doftar, och om man känner att man inte vill ha dessa så kan man svänga förbi närmaste återvinningscentral där man kan hämta nya påsar.
    William