Hur hanterar ni dödsbo?

Vad gäller när en fastighet är ett dödsbo och fastigheten är till salu?
Berit

Kommentarer

  • Hej.

    Sophämtningen står kvar i dödsboets namn tills dess att fastigheten är såld.
    Man kan ta kontakt med oss via mejl, chatt eller telefon för att minska ned abonnemanget till minsta möjliga under tiden fastigheten ligger ute för försäljning. Så länge ingen annan är folkbokförd på adressen.

    Om man är medveten om att försäljningen av fastigheten kommer dra ut på tiden kan man ansöka om ett uppehåll i avfallshämtningen. Man behöver ansöka om minst 6 månader för att uppehållet ska bli godkänt. Ansöker man i någon annans namn behöver ansökan inkomma via en blankett med ett underlag att man har rätt att företräda dödsboet.
    Blanketten finns för utskrift på vår hemsida.

    När fastigheten är såld behöver man inkomma med ett ägarbyte till oss så att vi kan föra över abonnemanget i den nya ägarens namn. Ägarbyte fyller man enklast i via våra e-tjänster.
    Ellen