Vem kan garantera att er märkning gäller?

Hur kan man vara säker på att alla KRAV-märkta produkter följer era regler. Vem är det som kontrollerar och hur noga/ofta gör ni det? Har det hänt att produkter kommit undan med innehåll som bryter mot era regler och hur kan man då vara säker på att det inte kommer hända igen?

Kommentarer

  • Hej!
    För att få använda KRAV-märket måste företaget vara certifierat. Kontrollen utförs av fristående certifieringsorgan. Deras revisorer kontrollerar varje företag minst en gång om året och granskar både hur produkterna odlas hos lantbrukaren, förädlas i nästa led och till och med tillagas på restaurangen om den är KRAV-certifierad. Dessutom granskas dokumentation noggrant.
    Läs mer här: Kan man lita på kontrollen av KRAV-märkta produkter?

    Fusk förekommer mycket sällan och upptäcks vid kontrollen. Det går flera år mellan varje fall. Ren brottslighet är svår att skydda sig mot, men tack vare uppmärksamma personer har det hittills alltid uppdagats.

    Kajsa Onlineredaktör