Vaxning eller annan behandling av KRAV-märkta äpplen?

Hej!

Jag undrar om det är tillåtet att vaxa eller behandla KRAV-märkta äpplen på något annat vis för att de ska hålla sig länge i affären? Jag handlade nyligen äpplen märkta med KRAV som var onaturligt blanka och fina. Det gick nästan att spegla sig i dem. Hörde av mig till butikskedjan som säljer dem, men har efter två veckor fortfarande inte fått något svar.

Tog nyligen del av detta informativa klipp: https://www.youtube.com/watch?v=X2K1WSqlP4o

Tacksam för er svar!

Kommentarer

  • Hej Maria!
    Nej, det är inte tillåtet att behandla äpplen med vax enligt KRAVs regler. Däremot bildar äpplena själva ett vax som skydd naturligt. Detta gör äpplena blanka.

    Kajsa Onlineredaktör
  • Om  äpplena är ekologiska är det då tillåtet att vaxa dem ?
    John
  • Hej!

    Tack för din fråga John!

    Det finns bara två ytbehandlingsmedel som tillåts enligt KRAV - E 901 och E 903.

    - Bivax E 901 är bara tillåtet på konfektyr och då måste det vara ekologiskt bivax.
    - Karnaubavax E 902 är bara tillåtet på konfektyr samt som skyddande metod vid obligatorisk köldbehandling av frukt som karantänåtgärd mot knätofsvecklare. (Vecklare är en skadeinsekt.) Även detta vax måste komma från ekologisk produktion.

    Bästa hälsningar,
    Theodora