Varför tillåter inte KRAV nitrit?

Hur kommer det sig att KRAV inte tillåter nitrit i julskinka och chark?

Kommunikatör

Kommentarer

  • Hej!
    Det stämmer att till skillnad från EU-ekologiska charkprodukter får de KRAV-märkta produkterna inte innehålla nitrit. KRAV tillåter inte nitrit eftersom det ökar risken för cancer.

    Nitrit är en tillsats som livsmedelsindustrin använder för att konservera kött och charkprodukter och för att göra kött och chark rosa.

    Det är mycket sällsynt att människor drabbas av botulism, som är ursäkten för att använda nitrit. Bakterien kan uppstå i heminlagd, rökt eller gravad fisk som legat varmt under lång tid. Det finns inga exempel på att nitritfria charkprodukter orsakat botulism i Sverige under det här seklet. Livsmedelsmyndigheterna i både Sverige och Finland redovisar bara fall i fiskprodukter (oftast hemgjorda) och i ett fall oliver.

    Nitrit kan omvandlas till nitrosaminer i magen vilket ökar risken att få cancer. Forskning visar att den som äter mycket charkprodukter med nitrit löper ökad risk att få cancer i matstrupe och magsäck, urinblåsecancer samt cancer i tjock- och ändtarm.

    I Finland exempelvis använder man inte nitrit i julskinka. Istället kan bakterietillväxt förebyggas genom kortare hållbarhet, till exempel 21 dagar istället för 90. Om man förvarar kött svalt minskar man risken för att farliga bakterier ska utvecklas.

    Kajsa Onlineredaktör
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.