Varför kostar det mer?

Varför är eko-mat dyrare?

Kommunikatör

Kommentarer

  • Hej!
    Man kanske kan ställa frågan hur viss mat kan vara så billig och vilka mervärden får man med den billiga maten?

    KRAV-märkt mat är prisvärd. Köper du KRAV-märkt griskött så kan du glädjas åt att grisen har fått gå ute och levt ett så naturligt liv som möjligt. Köper du KRAV-märkt mjöl vet du att kemiska bekämpningsmedel inte har sprutats på åkern. Maten är helt enkelt producerad på ett sätt man själv och omgivning mår bra av!

    I en ekologisk produktion återspeglar priset i större utsträckning vad maten kostar att producera, man tillåts inte pressa produktionskostnaderna med hjälp av bekämpningsmedel och konstgödsel eller lägre djurvälfärd. Konkret utgörs de högre kostnaderna för lantbrukaren av bland annat krav på större stallytor för djuren och mer betesmark, lägre skördar, att ogräs rensas för hand/mekaniskt och dyrare ekologiskt foder som är GMO-fritt.

    Ekologiska produkter är än så länge en relativt liten del av den totala livsmedelsförsäljningen och då krävs särhantering av dessa produkter och det innebär merkostnader. Att särhantera små volymer av livsmedel i såväl produktion som distribution kostar mer per enhet. Därför kan priserna sjunka om fler handlar KRAV-märkt.

    Kajsa Onlineredaktör