Vad skiljer KRAV-märkt ris från konventionellt odlat?

Kommentarer

  • Hej Per!

    KRAV-märkningen är uppbyggd på ekologisk grund och ris regleras inom området växtodling i KRAVs regelbok. Till skillnad från konventionellt odlat ris så ska KRAV-certifierat ris bland annat odlas utan kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel, det är inte tillåtet att använda genmodifierade organismer i odlingen och det finns regler för socialt ansvar för de som arbetar i produktionen.

    Fördelarna med KRAV-certifierad odling är bland annat:

    • Inga kemiska bekämpningsmedel sprids och kan läcka till vattendrag och grundvatten.
    • Öka mångfald med fler fjärilar, insekter och fåglar.
    • Inga genmodifierade organismer sprids i naturen.
    • Ingen konstgödsel innebär mindre utsläpp av växthusgaser, vilket är bra för klimatet.
    • Förbättrad jordkvalitet och bördighet tack vare djurgödsel och nedbrukade växtrester istället för konstgödsel.
    • Bättre arbetsförhållanden i produktionen.

    Vill du veta mer om reglerna för växtodling kan du läsa dem här: https://www.krav.se/regler/regelboken/gallande-regler/4-vaxtodling/

    Mvh