Vad innebär KRAV-märket på kryddor/örter?

Jag läste att KRAV har standards för odling av växter och att allt är GMO-fritt. Dock hittar jag ingen information om hur det är med framställningen av slutprodukten.

Exempelvis använder vissa utländska företag strålning, eller "irradiation", för att förlänga hållbarheten av sina kryddor...

Vad innebär KRAV-märket på kryddor/örter?

Kommentarer

  • Hej!
    Bestrålning av KRAV-certifierade produkter med joniserande strålning är inte tillåtet.

    För att få sätta KRAV-märket på kryddor och örter ska man följa KRAVs regler för växtodling. För torkade kryddor ska man också följa reglerna för förädling (kap 9). Dessutom ska de allmänna reglerna följas om socialt ansvar och miljöhänsyn mm. KRAVs regler hittar du i helhet här: https://www.krav.se/regler/

    Kajsa Onlineredaktör