Vad är skillnaden mellan KRAV-märkt och bearbetad "processad mat"?

Man hör mycket om att en del "processed food" inte är bra på grund av att man adderar extra av någonting för att det tex ska hålla bättre eller smaka bättre, vad är kopplingen till KRAV märkt?

Kommentarer

  • Hej Jessica!

    All mat du köper i affären som inte är rena råvaror är i viss mån processad, det vill säga industriellt bearbetad (till exempel mjöl eller mjölk). Men i debatten används processad mat ofta i betydelsen att råvarorna har blivit näringsfattiga och tappat sina ursprungliga egenskaper under bearbetningen och att livsmedelsproducenten för att kompensera för detta använder en massa tillsatser.

    KRAVs grundhållning är att livsmedel, så långt det är möjligt, inte ska förändras genom tillsats av olika ämnen. Vi tillåter därför väldigt få livsmedelstillsatser, färre än vad som tillåts i EU-ekologisk livsmedelsförädling. Att KRAV godkänner ett antal livsmedelstillsatser idag beror på att de ökar möjligheterna till KRAV-certifierad produktion utan att sänka matkvaliteten eller orsaka hälsorisker.

    Här kan du läsa mer om vår syn på tillsatser och vilka vi tillåter:
    http://www.krav.se/tillsatser

    KRAV har också regler för vilka produktionsprocesser som är tillåtna i livsmedelsförädling. De godkända processerna är skonsamma mot produkterna och mot miljön.

  • Hej
    Vi säljer  råkaffe och rostat kaffe till kunder i Sverige och är Kravcertifierade. Har nu fått en begäran från en kund att fylla i ett formulär från SIGILL som heter "Checklist for supplier assessment in accordance with IP food" Är detta nödvändigt när vi har Kravcetifieringen?
  • Hej Mikael!
    Om jag förstår dig rätt så måste du fylla i den. IP livsmedel (från IP Sigill) är en egen certifiering och deras checklistor har inget med KRAV-certifieringen att göra.
    Är du osäker kan du också kontakta livsmedel@krav.se.

    Hoppas du får klarhet!
    Vänliga,
    Ellen
    Kommunikatör