Vad är en KRAV-certifierad restaurang?

Om restaurangen är KRAV-certifierad, betyder det att all mat är KRAV-märkt då?

Kommunikatör

Kommentarer

  • Hej!
    En KRAV-certifierad restaurang kan ha en, två eller tre stjärnor beroende på hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med råvaror som är godkända av KRAV. Ju mer godkända råvaror desto fler stjärnor.

    Som lägst kan en KRAV-certifierad restaurang använda 25 procent KRAV-certifierade/ekologiska/MSC-certifierade (miljömärkning för fisk) livsmedelsråvaror i sin matservering. Eller att restaurangen serverar minst 15 livsmedel (minst två ska vara baslivsmedel) där det endast finns KRAV-godkänt alternativ. Ambitionen hos dessa restauranger ska vara att öka antalet godkända råvaror.

    Nästa nivå, en KRAV-certifierad restaurang med två stjärnor, ska använda minst 50 procent godkända livsmedelsråvaror i sin matservering. Och en restaurang med tre stjärnor ska använda minst 90 procent godkända råvaror.

    Kajsa Onlineredaktör