Tillåter KRAV halalslakt?

Är halalslakt tillåtet enligt KRAV?

Kommentarer

  • Hej Emma!

    Ja, KRAV har inga synpunkter på om slakt sker med religiös anknytning eller inte så länge den sker i enlighet med våra regler på ett sätt som är bra ur djurvälfärdssynpunkt.

    Halalslakt som sker i enlighet med KRAVs regler skiljer sig inte tekniskt från icke religiös slakt. Djuren bedövas och det kontrolleras noga att bedövningen fungerat. Därefter avlivas djuret genom att tömmas på blod vilket sker snabbt och smärtfritt. Eftersom djuren är ordentligt bedövade upplever de ingenting av processen. Bedövningen och tömning på blod sker i KRAV-slakt på exakt samma sätt oavsett om det är halal eller ej. För djur slaktade i Sverige gäller detta enligt lag. Om de skulle handla om importerat kött så måste avlivningen ske efter bedövning (enligt KRAVs regler) för att det ska kunna KRAV-märkas.

  • Läste i socialt ansvar att krav-certifiering ser till att det: inte utsätts för diskriminering på arbetsplatsen.

    Hur går detta ihop med att ni godkänner halal slaktning då halalslakt inte får utföras av kvinnor.
  • Hej Björn!

    KRAVs regler gällande slakt värnar om djurvälfärden.
    I Sverige får halalslakt genomföras så länge svensk lag följs. Halalslakt utför av samma slaktare som vanligt på slakteriet. Skillnaden är att en imam är med under slakten och uttalar de ord som seden kräver.

    Slaktbranschen är en mansdominerat yrke, vilket gör att en stor majoritet av slaktarna är män. Vi har hittills aldrig fått kännedom att det skulle ha uppstått fall av diskriminering på grund av kön i just slakten på KRAV-certifierade slakterier. Men om sådan skulle vara fallet ska detta hanteras som vilka andra företag som helst där diskriminering på arbetsplatsen misstänks. Det anmäls till DO.
  • Om jag förstår dig rätt så är det ok att KRAV märka produkter där företaget har som krav att det är män som ska utföra arbetet. Vad jag vet finns det inga kvinnliga imamer, vidare måste djuret slaktas av en muslim för det ska vara halal. Så dels är det diskriminering mot att man inte tillåter kvinnor att utföra ritualen och dels är det religiösdiskriminering när man endast tillåter att en person från en specifik religion slaktar. Samtidigt kan jag läsa att för det ska vara KRAV märkt så ser man till att någon, inte utsätts för diskriminering på arbetsplatsen.

    Men ser KRAV endast till djurvälfärden så köper jag ditt svar men då får ni ändra på er hemsida. O ser ni till att det ska vara jämställt och inte diskriminerande så kan jag tycka att ni ska sätta krav på slakterierna att de godkänner människor med alla religioner att utföra slakten samt att det även ska vara tillåtet med en kvinnlig imam att utföra detta. Om det råkar vara en man som gör det så e det ok, det viktiga e att man inte diskriminerar i anställningen och när man köper KRAV så vet man att märkningen inte står baka strukturella diskrimineringar.
  • Hej Björn!
    Tack för dina synpunkter. KRAVs regler utvecklas ständigt och även du som konsument har möjlighet att påverka reglerna om slakt och socialt ansvar. Du kan läs mer om det här:
    https://www.krav.se/regler/paverka-kravs-regler/
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.