Tillåter KRAV citronsyra?

Jag undrar om KRAV tillåter citronsyra (E 330) som tillsats och varför i så fall?

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!
    Ja, det är tillåtet att använda citronsyra i KRAV-märkta produkter som är vegetabiliska eller gjorda på kräftdjur, blötdjur, vildfångad fisk och skaldjur.

    Att KRAV godkänner ett antal livsmedelstillsatser idag beror på att de ökar möjligheterna till KRAV-certifierad produktion, vilket leder till stora miljövinster, bland annat genom att förhindra att kemiska bekämpningsmedel sprids i vår natur.

    Men inga tillsatser godkänns utan en ordentlig genomgång av den vetenskap som finns på området. För att en tillsats ska kunna tillåtas i KRAV-märkta produkter krävs att den är nödvändig för att det ska vara möjligt med en produktion och distribution i större skala än hantverksmässig, att den inte består av eller innehåller naturfrämmande ämnen och inte skadar vår hälsa eller den yttre miljön.

    Den citronsyra KRAV tillåter kan tas fram från svampar. Detta tillåts eftersom citronsyran är ett lättlösligt salt som är lätt att rena från alla typer av föroreningar, inklusive allergener.

    Enligt EU FÖRORDNING nr 231/2012 finns olika sätt att framställa citronsyra. Processen ska också vara godkänd enligt EU:s renhetskrav för livsmedelstillsatser: "Citronsyra framställs av citron- eller ananasjuice genom fermentering av kolhydratlösningar eller andra lämpliga medier med Candida spp eller icke-toxinproducerande stammar av Aspergillus niger."

    En av leverantörerna till de KRAV-certifierade företagen framställer citronsyra genom fermentering av kolhydrater (ex någon form av socker/majs) med hjälp av av Aspergillus niger (som alltså INTE bildar toxiner).

    Vid fermenteringen ”omvandlar” Aspergillus niger kolhydraten till citronsyra. Efter fermenteringssteget med Aspergillus har man ett antal processteg (filtering, jonbytare, kristallisering etc.) för att rena fram citronsyran. Kvar är den rena citronsyran.

    Om du tycker att något i KRAVs regelverk bör ändras kan du vara med och påverka. Läs mer om det här: https://www.krav.se/regler/paverka-kravs-regler/

    Kajsa Onlineredaktör
    Bästa svaret
  • Svamparna ni nämner är svartmögel svampar och hur 'naturligt' det än är så har dom inte att göra i det vi äter, lika lite som att vi vill ha dom i våra bostäder. Usel ursäkt.

  • Hej Lotta!
    Som vi skrivit om i svaret ovan är det en annan stam av Aspergillus niger som används vid framställning av citronsyra. Det är INTE de svampar som kan uppstå i fuktiga förhållanden i hus till exempel. Den stammen som används bildar INTE toxiner, dvs gifter. Utöver det renas citronsyran i ett flertal steg.

    Kajsa Onlineredaktör
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.