Testfaktas test av lax 2017

Hej!

Jag undrar hur det kommer sig att även KRAV-märk lax innehåller Etoxikin? Borde inte det vara förbjudet i det foder som KRAV-laxar äter.

http://www.testfakta.se/tester/livsmedel/f%C3%B6rbjudet-bek%C3%A4mpningsmedel-i-odlad-lax

Kommentarer

  • Hej Monica!
    Det är inte tillåtet att ge KRAV-märkt lax foder som innehåller etoxikin. Varför även KRAV-märkt lax innehåller etoxikin utreds nu av det norska certifieringsorganet Debio som kontrollerar fiskodlingen.
    Läs mer i ett tidigare svar ​här i konsumentforumet​​​.
  • En vän skrev följande, stämmer detta med er uppfattning?"Den ekologiska innehåller höga halter av flamskyddsmedel. Oavsett odlingssätt är odlad lax inte värt att äta, varken rent näringsmässigt eller etiskt..."
  • Det finns ett gammalt test från 2011 som visade att en produkt med gravad ekologisk lax innehöll högre halt av flamskyddsmedel än de konventionella. Såvitt jag känner till har inget senare test gett sammaresultat. Nifes i Norge tar regelbundna tester av både sjömat och foder. De påpekar att all mat innehåller oönskade ämnen i olika nivåer. Här kan du läsa mer om miljögifter i fet fisk på deras sida:
    https://www.nifes.no/fakta-miljogifter-fet-fisk/

    I Sverige är det Livsmedelsverket som tar prover och ger kostråd. Läs mer om oönskade ämnen i fisk här:
    https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/miljogifter/dioxiner-och-pcb

    Testfaktas test från 2011 visade också att den ekologiska laxen innehöll 29 % omega-3 fettsyror mot den konventionellas 17 och 20 %.
    Kajsa Onlineredaktör
  • Hej Anna,
    Hur kan Krav märkt lax innehålla förbjudet bekämpningsmedel Etoxikin?
    Har utredningen från mars 2017 lett till något resultat?
  • Hej!
    Efter att förekomst av Etoxikin påträffats i KRAV-märkta laxprodukter i februari 2017 har certifieringsorganet Debio i Norge redovisat vilka åtgärder som görs för att förhindra att det förekommer. Etoxikin sätts till konventionellt fiskfoder och påträffas tyvärr då och då som en förorening i ekologiskt fiskfoder. Tillverkarna jobbar med frågan men det är svårt att helt få bort kontamineringen. Halten i den ekologiska laxen analyseras regelbundet och halterna ligger oftast under detektionsgränsen eller är låga.

    Kajsa Onlineredaktör
  • Hej,
    Det verkar konstigt i annan produktion måste det finnas separerade enheter för konventionellt och certifierad ekologisk produktion så att dekontaminering  inte kan uppstå. Kan detta godkännas av KRAV?
  • Hej!
    Särhållning mellan konventionell och ekologisk produktion är viktig men måste inte ske genom fysiskt separerade enheter utan kan – och det är vanligast vid förädling av livsmedel och foder – att man istället skiljer tillverkning i tid och gör rent emellan. Så är det i detta fall. Tillverkarna jobbar med att få bort kontamineringen av fodret vid tillverkning, transport och i andra situationer, och både de och certifieringsorganet följer frågan noga.
    Kajsa Onlineredaktör