Rostning av kaffe cancerframkallande?

Vi försöker äta nyttigare renare o bättre. Vi köpte krav kaffe och så långt så bra ,men rostningen hur är det med den?Denna veckas ICA-kurir nämner att vid hård rostning bildas akrylamid som i vissa studier kopplas till cancer. gravida bör begränsa kaffedrickandet till 2-3koppar per dag för att undvika missfall! På vårt nyköpta paket står det att rostningen är en fyra av fem, extra mörk rostning. Används diesel el liknande vid rostning så är det ju klart hälsovådligt!

Kommentarer

  • Hej Ingela!

    Akrylamid bildas naturligt vid upphettning (fritering, stekning, bakning, rostning) av vissa livsmedel, framför allt i potatisprodukter, spannmålsprodukter och kaffe. Ju mer ”bränd” en kolhydratrik produkt är, desto större är risken att den innehåller akrylamid. Men innehållet kan variera mycket utan att man riktigt vet vad som påverkar det.

    KRAV har inga särskilda regler emot upphettning av livsmedel, och KRAV-certifierat kaffe rostas på samma sätt som konventionellt kaffe.
    Bildningen av akrylamid har inget att göra med att produkterna skulle komma i kontakt med diesel.