Påverkar storleken om det är lönsamt att börja med ekologiskt?

Påverkar storleken på jordbruket när man konverterar till ekologiskt? Är det lönsamt även för ett litet jordbruk att övergå till ekologiskt?

Kommentarer

  • Hej Martin!
    Lönsamheten i ett jordbruk beror på många faktorer, inte bara storlek. Man betalar en avgift för att vara certifierad, som man behöver få igen genom ökade intäkter eller minskade kostnader. Också ett litet jordbruk kan ha en relativt hög omsättning, exempelvis om man odlar grönsaker. Då kan en merbetalning genom KRAV-certifieringen vara viktig för ekonomin. Det är alltid viktigt att veta att man har en köpare av produkterna som vill betala mer för KRAV-märkt innan man lägger om till KRAV.