På vilket sätt skiljer sig KRAV-märkt fisk från MSC-märkt?

Gör det någon skillnad ifall jag väljer KRAV-märkt istället för MSC-märkt fisk eller skaldjur?

Kommentarer

  • Hej Anna!

    MSC är en internationell märkning för hållbart fiske och vi på KRAV tycker MSC gör ett jättebra jobb med få fler att tänka hållbart kring sina inköp av fisk och skaldjur. Genom att välja MSC-märkt är du med och bidrar till en bättre förvaltning av fisket i världshaven.

    Men KRAV går steget längre, med utgångspunkt i vår ekologiska grund. En förutsättning för ett KRAV-godkännande är att fisket ska vara hållbart och en bedömning av fiskets förvaltning, ekosystemspåverkan och beståndsutveckling görs alltid inledningsvis, men i kontrollen av en KRAV-märkt fisk- eller skaldjursprodukt ingår även klimat, djurhälsa och socialt ansvar. Exempelvis:

    • Certifiering av båten för att minska klimatpåverkan, effektivitet i fisket kring selektiva redskap, bränsleförbrukning, motorer och kylanläggningar.
    • KRAV vill främja bästa tillgängliga fiskemetod där det är möjligt.
    • Främmande ämnen som Livsmedelverket infört restriktioner kring får ej vara kända i råvaran.
    • Där det är möjligt tar vi hänsyn till på fiskens/skaldjurens välbefinnande, till exempel när det gäller val av fångstmetod.
    • För att en fisk- eller skaldjursprodukt ska kunna KRAV-märkas ställer vi även krav på annat än själva fisket - till exempel kring vilka tillsatser som är tillåtna och att minst 95 procent av en sammansatt produkt ska vara KRAV-märkt eller ekologiskt.

    Här finns mer information om KRAV-märkt fiske: https://kundo.se/org/krav/d/vad-ar-speciellt-me...