Hur framställs löpe för KRAV-märkt ost?

Hej,

Jag är väldigt intresserad över kravstämpel för ost.

Löpe finns ju i kalvmagen, och enligt information jag hittar på internet så mals den ner för att få fram de enzymer som behövs.

Min fråga är då, var innebär ekologisk eller kravmärkt ost, om man tänker på framställningen av löpe?

Kommentarer

  • Hej Paula!

    Löpe är ett animaliskt enzym och enzymer får användas vid förädling av KRAV-certifierade livsmedel. KRAV reglerar inte framställningen av enzymerna mer än att de inte får innehålla eller vara framställda av eller med GMO. Om du vill köpa ost som inte framställts med löpe kan du välja ost med ystenzym, som alltid är vegetariskt.

    Läs mer om ystenzym här på konsumentforumet: https://kundo.se/org/krav/d/far-krav-markta-ost...