Varför är det inte tillåtet att berika ekologiska livsmedel?

Hej! 😀

Varför är det inte tillåtet att berika ekologiska livsmedel? Då tänker jag främst på den ekologiska havredryck, KRAV-märkt, som vi brukar köpa. Andra havrebaserade drycker, konventionella, är berikade med t.ex vitamin B12 och kalcium, vilket jag som vegan behöver få i mig på andra sätt än via animaliska produkter och då känns det synd att inte kunna få det via den ekologiska havredrycken.

Kommentarer

  • Hej Emmy!
    Berikning av livsmedel får bara ske när det föreskrivits av myndighet, som Livsmedelsverket i Sverige. Detta är EU-regler för ekologisk produktion, som KRAV följer. KRAV kan ha strängare regler än EU, men inte mildare. Vi kan alltså inte tillåta en berikning om inte EU gör det. Då behöver antingen EU:s regler för ekologisk produktion ändras ELLER Livsmedelsverket påverkas att föreskriva berikning.

    Livsmedelsverket har exempelvis nyligen infört en föreskrift om att det är obligatoriskt att D-vitaminberika KRAV-märkt fil, yoghurt och växtdrycker, som exempelvis havremjölk.
    https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/nu-blir-det-lattare-att-fa-i-sig-d-vitamin-fler-livsmedel-berikas

    Så ställ gärna samma fråga till Livsmedelverket också, eftersom det är där beslutet om berikning fattas.

    Kajsa Onlineredaktör